From Cape Town to George and of to Knysna - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Kim Proenings - WaarBenJij.nu From Cape Town to George and of to Knysna - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Kim Proenings - WaarBenJij.nu

From Cape Town to George and of to Knysna

Blijf op de hoogte en volg Kim

08 Mei 2013 | Zuid-Afrika, Knysna

Daar zit ik dan...
Eerste rit Bazbus.
Veeeeel te vroeg opgestaan want Kim had haar mail natuurlijk weer niet goed gecheckt...
Desalniettemin redelijk wakker en benieuwd wat er komen gaat...

Mijn verblijf bij A Sunflower Stop was meer dan ok...
Vind t enorm jammer dat ik daar wegga.
Heb zooooveel leuke mensen ontmoet!
Na mn aankomst op donderdag, waarin ik vrij weinig heb uitgevoerd was er de vrijdag.
Een koppel leren kennen uit Mpalanga. Bertus en Mariska Leeuwner (als in Leeuwen)
Zij spraken Zuid Afrikaans waar ik in eerste instantie werkelijk geen woord van verstond!
Na veel inspanning met luisteren kon ik uiteindelijk enigzins opmaken waar ze over spraken.
Wat een geweldige taal! Serieus! Tis net alsof ze de hele dag door dronken zijn hahaha.
Heel vriendelijk, vroeg Bertus of ik met hun auto mee wilde rijden om tafelberg op te gaan.
Enorm happy reed ik met ze mee.
Het uitzicht is echt adembenemend en niet te vergelijken met een foto (dus helaas mensen thuis ;) ) Via de kabelbaan omhoog gegaan om uiteindelijk boven de wolken uit te komen en een nog adembenemender uitzicht te hebben.... Jezus wat is t hier mooi!!
Uurje op de berg gelopen en een heerlijke lunch gegeten :)
Met de auto weer naar onder om aan de voet van de berg de ‘red route’ te nemen voor een snelle tour door Cape Town. Zo’n dubbeldekker weet je wel, voelde me zwaar een toerist!!
Bij een paar stops uitgestapt en wat rond gelopen om uiteindelijk weer terug te keren naar t hostel. Na een uurtje zijn we Long Street in gegaan. HET uitgaansgedeelte van Cape Town.... Veilig voelen is anders zeg ik je... T was avond en ‘vanalles’ liep over straat. Constant je tas vasthouden en om je heen kijken. Dit, moet je dus never nooit alleen doen!! Overal gekleurde mensen waaarvan je t idee hebt dat ze je allemaal willen rippen.
We moesten nog eten en zijn naar Mama Africa gegaan. Super tent!! Voor de deur zitten 2 kerels die checken wie er naar binnen wilt en of je wel ok bent in je bovenkamer. Dus, alleen maar leuke mensen en vooral veel toeristen had ik t idee. Live Afrikaanse muziek en heerlijk eten!!! Ik heb een Springbok gehad! Heeeerlijk vlees! en dat voor R134!! (12 euro) En dat blijkt nog duur ook hier! Het eten hier is echt geweldig!! Vooal t vlees is om op te vreten!!
Na Mama Africa wilde we een pubcrawl doen, als in kroegentocht. Maar ook Mariska voelde zich niet chill in Long Street dus na een uur zijn we maar teruggegaan naar t hostel om daat de avond voort te zetten.

Mariska en Bertus vertrokken de dag erna en ik ging Shark Cage diven!!!
Ze zeiden dat de pickup tussen 5 en 7 s’ochtens zou zijn -_-
Gelukkig kwamen ze rond 10 uur dus enigzins uit kunnen slapen.
Ik ging samen met 2 andere meiden die samen met mij de kamer deelde.
Ze wamen uit Quebec en waren net zo enthousiast als ik!
Er sloot zich nog een meid aan en we begonnen aan een 2uur en een kwartier durende rit naar Gansbaai. Niemand wist dit van tevoren hahaha.
De rit was alles behalve saai. Heb me een breuk gelachen met die meiden en de natuur gaf ons constant het Oeeehhh en Aaaahhh gevoel.
Eenmaal aangekomen stond er lunch voor ons klaar (lasagne!!! XD)
Kregen we een film te zien over the great white shark en hop....met de benenwagen naar de zee!
De bootrit was echt vet!! super veel golven dus t idee alsof je in een achtbaan zat!
Toen we aankwamen waar de kooien op ons lagen te wachten was het alles uit, wetsuit aan, gewichten om en gaan met die banaan!
Ik stond te trappelen dus lag er ongeveel als eerste in.
In de kooi waren 3 stangen. 1 om je bovenwater vast te houden en 2 onder elkaar voor je voeten.
Zodra er een haai was moest je jezelf onderduwen en de onderste stang vinden met je voeten om deze daaronder te klemmen, zodat je alles goed kon zien.
Helaas was t zicht zo minimaal dat ik vrijwel niets onderwater heb kunnen zien, buiten een vin.
Maar de kerel die constant de lijn met dooie vis uitgooide zorgde ervoor dat we vrijwel alle tandjes van haar boven water hebben kunnen tellen :)
T was echt meer dan te gek!!
Op t laatst sloeg ie precies waar ik zat met zn vin tegen de kooi! Ik werd helemaal naar achter geslagen! Dan ervaar je pas wat voor kracht zo’n beest heeft!! Machtig!!
Ben er uiteindelijk 3 keer ingegaan want ik kreeg t telkens zo koud dat ik mn vingers niet meer voelde.
Ik heb na afloop ook de Film gekocht die ze gemaakt hebben van ons, en ‘bought me a little piece of the sea’. Daarmee draag ik bij aan de bescherming van deze machtige beesten. Ze weten niet precies hoeveel White Sharks er nog zijn en zijn bang dat, door visserij, de White Sharks uitsterven.
Kreeg een White Shark hanger en krijg een certificaat :)
Na wat overheerlijke soep weer in t busje, terug naar t hostel. Want, er was een ‘BRAAI’ vanaaf!!
Na super veel kletsen ook een jongen leren kennen die (ja echt!) van Thailand naar Zuid Afrika gefiets is!!! Hij had er 2 jaar over gedaan!! Jammer genoeg geen kans gehad echt met m te praten.... Maar ik weet wel dat ie nog zo’n trip gaat maken, ik geloof van de Zuid Pool naar Argentinie. Echt maf!!

Gisteren had ik me ingeschreven voor ‘The Cape Peninsula Tour’.
Rond 8 werd ik opgehaald om een tocht te maken van Cape Town naar Hout Bay, Simon’s Town, Cape Point en Cape of Good Hope.
De trip was te gek!! Heb de Boulder beach Pikkewyne Colony gezien en ben naar Cape Fur Seal Island geweest. Die beesten weten gewoon dat je er bent!! Show off’s ;)
Door naar Cape Point wat wederom een magistraal uitzicht bied.
Helaas geen samenkomst van de 2 oceanen... blijkbaar bestaat daat vaak verwarring over :(
Jammer, want ik krijg geen kans om naar de plek te gaan waar dit wel gebeurd.
Via Cape Point gehiked naar Cape of Good Hope en WAAW!!!
Bij de afdaling, terug naar de bus, eindelijk ‘Dassie’s’ gezien. So Fluffy I’m Gonna Dieeee!!!!
Hier en daar wat salamanders en blijkbaar, vlak voor we bij de bus aankwamen, is er een Baboon half een auto in geklommen omdat daar, een jongedame een appeltje was aant eten.
Luidkeels gegil, een vliegende appel en daarachteraan een Baboon was t resultaat. We mochten dan ook de ramen niet ver open zetten want ze springen gewoon op je auto als ze eten ruiken, ook al ben je aant rijden! Helaas dus zelf nog geen gezien maar dat komt wel goed wat ik begrepen heb ;)

Eenmaal terug in t backpackers werd er wederom gebraait. Super veel mensen daar dus enorm gezellig. Jacob (Ook een Zuid Afrikaan) Had verse vis gekocht op de markt. Ik heb werkelijk, nog nooit, zo’n lekkere vis gehad!!!

Mezelf voorgenomen mn backpack al in te pakken om daarna lekker relax aan de bar te hangen :)
Kwam met JP in gesprek. Echt een leuke gast waar ik t super me gehad heb. Hij zat nu al 2 weken bij a asunflower stop want ook hij wilde gewoon niet weg.(en daar zijn er echt veel van!!)
Hij vertelde me wat er een tijd geleden met hem was gebeurd.
Ik schrok me lam!
Hij heeft blijkbaar op t strand een hartaanval gehad en is toen op z’n rug in t zand gevallen.
Blijkbaar dachten mensen dat ie aan’t zonnen was en uiteindelijk heeft de politie hem na 3 dagen ‘gevonden’. In die 3 dagen zijn de gesp van zn riem en de rits van zn broek in zijn huid gebrand door de zon. (t litteken van zn gesp heb ik gezien, die van zn rits niet! hahah)
Ook is door de warmte de batterij van zn gsm geexplodeerd en al die giftige stoffen hebben een gat van 4,5 cm achtergelaten op zn been. dat hebben ze hersteld door huidtransplantatie vanaf zijn andere been....Damn!!
De rest van de avond heb ik niet meer gedaan dan gelachen, zo hard, dat ik pijn in mn buik had en bleef houden want ik kon niet stoppen. Alleen maar door allemaal Zuid Afrikaanse woorden die ze me leerden.

Vind t dan ook afschuwelijk jammer dat ik nu weg ben moeten gaan.... Want dat, dat was een enorm te gek backpackers! Als ik kan, ga ik daar volgend jaar zeker weten weer naartoe!! Er is nog zoveel te zien en te beleven daar...

Maar goed...Nu onderweg naar George/ Oudtshoorn.
Tis ongeveer 6 a 7 uurtjes rijden dus ik heb er nog een paar voor de boeg.
Ik verblijf daar maar 1 dag en hoop the ostrich farm te doen, aka erop joyride-en en interactie met een tijger te krijgen.

Will keep you posted!
Jamer genoeg doet mn laptop vreemd en wordt t moeilijk soms om veel fotoos te uploaden, maar dat betekend dus een avondje @ kim’s voor een voorstelling ;) (als ik nog terug kom ;) )

(en inderdaad.....WAAR HEB IK ME DRUK OVER LIGGEN MAKEN?!?!?!) XD

Goed....Ik blij!!! want ik dacht dat dit hele verhaal weg was maar tis er nog :)!!!

Nu ik er toch zit kan ik ook wat verder vertellen natuurlijk, dus sorry....
want dit wordt waarschijnlijk een lange blog ;)

Na uiteindelijk 7 uur in de Bazbus dan eindelijk aangekomen in George!
Super lieve vrouw opend het deurtje en kimmetje stapt naar binnen ;)
Check mn kamer en ik ben blij want ik heb mn eigen kamer!!!
Uiteindelijk bijna de enige kamer want kwam er al snel achter dat er alleen nog 2 kerels uit de oudheid daar verbleven and that was it....
Hele mooie locatie! Maar niks te beleven verder en een kilometer moeten lopen voor wat boodschappen....Op mn deur stond ‘No own booze’ want dat hadden ze zelf...kon niemand vinden en dus ook geen bier of wijn?! naja....toen maar heerlijk lang gedouched en welgeteld 7 uur lag ik in bed!
Was kapot van t reizen en had nog een filmpje bij me dus me tot half 10 vermaakt en daarna als een baby geslapen!

Next day een leuk gesprek gehad met the landlady. Ze heeft een getrouwd koppel aangenomen die 2 dagen werken bij Outeniqua Lodge. JAmmer genoeg komen zij uit Mozambique (geloof ik) en hebben geen papier om hier te blijven. Als ze komen controleren zijn ze je sjaak maar ze houd teveel van deze mensen om ze weg te sturen. Ze huilde bijna toen ze t vertelde.
Om half 9 ging ik naar Cango wild park waar ik de kans kreeg interactie met een tijger, cheetah en lemurs te hebben.
In eerste instantie een beetje Zoo-achtig en dat beviel me niet.... wilde dieren horen niet opgesloten en ben niet echt t dierentuin type...
Maar even later werd me duidelijk gemaakt dat vele dieren die daar zitten uitgestorven zijn in t wild of bijna uitgestorven zijn. Ze doen aan ‘breeding programs’ om ervoor te zorgen dat deze prachtige beesten wel nog kunnen blijven bestaan.
Tis namelijk een afschuwelijk groot probleem door heel afrika...het stropen...
Op dit moment sterft er elke dag een neushoorn. En dat alleen voor de hoorns van hun neus. Tis in vele landen een statussymbool en word gebruik voor achterlijk bedoelingen als geneesmiddel en zulk soort. De oosterse landen willen zelfs de gehele populatie uitroeien! Alleen omdat, als er geen neushoorns meer zijn, de verkregen hoorns van onschatbare waarde worden en het statussymbool alleen maar hoger wordt.... Ik heb hier echt om moeten huilen :(
Neushoorn worden op t moment zelfs onder narcose gebracht om hen te ontdoen van de hoorns, om ze uiteindelijk weer uit te zetten in t wild zonder hoorns. Zo zijn ze niet meer interessant voor de stropers....maar een neushoorn zonder hoorn???!!!!
Echt vreselijk! Blijkbaar ook in t nieuws geweest laatst dat er op 1 dag 15 tijgers gedood waren en gewoon op een hoop gegooid waren....
Echt insane!!!
Iets waar de locals van hier, als ik hierover met ze spreek, ook tranen van in hun ogen krijgen....

Na mijn Cango Wild Park trip op naar de Ostrich Farm.
Heel interessant!!
Er was 1 vriendelijke struisvogel genaamd Betsy :)
Je kon haar knuffelen, voeren en ja, zelfs een kusje van haar krijgen (at own risk ;) )
Geleerd dat de hersenen van een struisvogel kleiner zijn dan 1 van hun oogballen....dus t zijn gewoonweg hele domme dieren hahahah
Zoals jullie al hadden gezien heb ik erop gereden! Dat was echt lachen!!! Ze vangen m voor je en dat vinden ze niet chill....Maar zodra ze de zak over hun hoofd doen zijn ze relax...want....als zij jou niet zijn, zie jij hun ook niet (?!) ja echt hahahaha!!!
Hierna terug naar t hostel waarbij ik in de auto echt een super leuk gesprek heb gehad met David.
Die praatte Afrikaans en ik nederlands, ging prima!
Ook vele woorden geleerd die ik absoluut niet mag zeggen in afrika hahaha...
Zoals poes, doos en kont hahahaha!!!
(now you know ;) )

Bazbus pick-up en door naar Knysna.
Aangekomen samen met een meid uit holland, een jongen uit zweden (een koppel wat zich had leren kennen in canada) en 2 californische meiden. Goed gezeldschap :)
Geshopt voor de ‘Braai’ en wederon de heerlijkste vis gegeten!!
Later op de avond nog gesproken met 3 gasten uit Ierland die de bungee gedaan hadden....Kan niet zeggen dat ze me gerustgesteld hebben....hahaha

Vandaag een tour gedaan naar ‘The Heads’. Een soort haven ingang tussen 2 bergtoppen.
Huisje kopen daar? duurste huis was R22.000.000....Dus nog even verder sparen want t uitzicht is to die for!! Stel je voor om in de zomer op je patio te zitten en wat walvisjes voorbij te zien komen!! not bad right?
Vanuit ‘The Heads’ door naar een van de mooiste townships in ZA... Jezus...
Overal lag afval en t was daar schoon zei onze gids... De kids herkende de gids meteen en wisten: Sweeties!!! (snoepjes) Dus vanaf t begin tot t eind werden we gevolgd door 3 leuke kereltjes die geen genoeg kregen van onze camerashots. Onze brillen waren we ook al snel kwijt! Heel interessant ook, om te leren hoe de mensen daar leven. Ook wederom iets wat je dus niet alleen doet daar. Je komt gestript naar buiten....Dan zie je pas hoe dankbaar je mag zijn voor wat je in NL hebt...
Per jaar worden hier rond de 18000 mensen vermoord....laat staan hoeveel verkrachtingen er zijn per jaar....want door sex met een maagd krijg je geen hiv en geef je t ook niet door... (sick!!)

Nu lekker bij t backpackers aant chillen en wachtende op het verlossende telefoontje dat mn skydive morgen doorgaat.... Kost wat, maar dan heb je ook wat!
Gaat t niet door, dan gooit t echt roet in mn eten! dus fingers crossed!!
Change of plans ook. Want ipv 2 a 3 dagen verblijf in Plettenberg bay, wordt dit (ligt eraan of de skydive doorgaat) 1 dag en dan door naar J-bay (Jeffrey’s bay). Een hostel aan t strand en super golven...Dus not bad right :)

Sorry voor de lengte haha maar hier gaat alles prima....alleen een hoop geregel voor mn skydive en bungee :( Loving the country!!!
En de tijd hier begint veel te snel te gaan....heb gewoon te weinig tijd :(

Take care daar en chat soon!!!!!

Dikke knuffel daar!!!

  • 08 Mei 2013 - 22:44

    Roger:

    Hej die kim blij dat alles super gaat met je.Leuke verhalen te lezen ik zie het helemaal voor me.
    Genieg ervan en tot gauw.

    Dikke knuffel roger

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Sawubona!! Eindelijk is het dan zover...Ik ga mijn droom waarmaken en reizen naar Zuid-Afrika! Vanuit Kaapstad zal ik mijn reis voortzetten naar Durban met de BazBus langs de mooie en lange kustlijn. Eenmaal aangekomen in Durban zal ik 6 weken lang vrijwilligerswerk gaan doen in Amanzimtoti bij het Bobbi Bear Project. Een project dat zich inzet voor mishandelde en seksueel misbruikte kinderen.

Actief sinds 24 Maart 2013
Verslag gelezen: 190
Totaal aantal bezoekers 6445

Voorgaande reizen:

01 Mei 2013 - 29 Juni 2013

Chasing a dream

Landen bezocht: